Op onlinehulp-apps.be vind je digitale toepassingen zoals apps, websites, wearables, …
Elke app of website die je hier vindt, is bedoeld om het welzijn of de geestelijke gezondheid van de gebruikers te behouden of te verbeteren.
Apps die als medisch hulpmiddel kunnen gebruikt worden, nemen we niet op in onlinehulp-apps.be. Daarvoor is de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid verantwoordelijk. Deze apps vind je op mHealthBelgium.
Websites waar privé- of groepspraktijken van de aanbieders centraal staan, nemen we ook niet op. Daarvoor verwijzen we naar andere platformen:
Voor apps die vooral ingezet worden op scholen en in klassen, verwijzen we naar Klascement
‘Screenen’ betekent dat het team achter onlinehulp-apps.be antwoorden zoekt op de vragen rond de 9 criteria.
Het betekent niet dat we scores geven per vraag of per screeningscriterium of een ‘kwaliteitslabel’ geven aan een app of een website.
Het betekent wel dat de app of website op onlinehulp-apps.be opgenomen wordt als op de meeste vragen voldoende antwoord te vinden is.
Bij elke app of website vind je in de rubriek ‘voor jou gescreend’ een overzicht van opvallende ‘sterktes’ en ‘aandachtspunten’ tijdens onze screening.
Elke app of website wordt gescreend op volgende rubrieken:
‘Helder’ betekent dat de app of website expliciet als doel heeft om jouw welzijn of geestelijke gezondheid te behouden of verbeteren. Ook de doelgroep van en de contactmogelijkheden via de app of website zijn duidelijk.
‘Toegankelijk’ betekent dat de app of website gebruiksvriendelijk is en weinig technische drempels heeft. Het is ook duidelijk wat de kostprijs van de app is.
‘Betrouwbaar’ betekent dat achter de app of website een organisatie of samenwerkingsverband met voldoende kennis en ervaring zit. De onlinetool werkt vlot en is gemaakt op basis van wetenschappelijke info en/of praktijkkennis. Deze app of website geeft ook duidelijke info over respect voor je privacy. Zo nodig kan je daar iemand over aanspreken.
Als een app of website geen of onduidelijk antwoord geeft op één van de screeningsrubrieken, wordt die niet opgenomen op onlinehulp-apps.be.
Als een app of website één van de volgende kenmerken heeft, wordt die ook niet opgenomen:
De screeningspraktijk zorgt voor permanente aanpassing van deze exclusiecriteria.
Een app kan op meerdere manieren aangeboden worden voor onlinehulp-apps.be:
In de opstartfase van het project selecteerde het team zelf een verscheidenheid aan apps en websites.
Via het aanmeldingsformulier krijgt de aanbieder de kans info te bezorgen over alle screeningscriteria
De screening gebeurt …
Zij evalueren ook de zelfevaluatiegegevens van de aanbieder;
Zij beoordelen de app op uitsluitingscriteria.
Komt de app of website positief door de screening, dan wordt een beschrijving opgemaakt
Nieuwe app- of websitebeschrijvingen worden online geplaatst
Is er twijfel na de screening, dan wordt die op het team besproken;
Als het haalbaar is, wordt de aanbieder gecontacteerd voor verder overleg.
* In de opstartfase van onlinehulp-apps.be kunnen de screening en de publicatie van een app en het contacteren van de aanbieder door elkaar lopen
Onlinehulp-apps.be en de daarop beschreven apps en website wordt up-to-date gehouden op verschillende manieren:
De Vlaamse overheid – departement welzijn, volksgezondheid en gezin ondersteunt onlinehulp-apps.be om deze updates op te volgen en te realiseren.
Download hier een nota rond de screeningscriteria (pdf)