Onlinehulp-apps.be is bedoeld voor burgers, professionals en app-aanbieders.
Iedereen kan op onlinehulp-apps.be terecht om apps of websites te vinden rond welzijn en/of geestelijke gezondheid:
Onlinehulp-apps.be biedt een overzicht van apps of websites die bedoeld zijn om welzijn of geestelijke gezondheid te behouden of verbeteren.
Via de zoek- en filterfuncties kan je snel zoeken op doelgroep of thema. Je ziet dan dadelijk welke apps of websites beschikbaar zijn.
Het aanbod bestaat uit ‘gescreende apps of websites’ die helder, toegankelijk en betrouwbaar zijn.
Met 'apps' bedoelen we niet alleen smartphone applicaties (apps die je moet installeren op tablet of smartphone), maar ook (mobiele) websites, wearables, platforms, enz.
Onlinehulp-apps.be en de daarop beschreven apps en websites wordt up-to-date gehouden op verschillende manieren:
De Vlaamse overheid – departement welzijn, volksgezondheid en gezin ondersteunt onlinehulp-apps.be om deze updates op te volgen en te realiseren.
Je kan op verschillende manieren een app of website zoeken op onlinehulp-apps.be:
Op de beginpagina ...
Op ‘zoek apps’ krijg je links een keuzemenu te zien. Hierop kan je apps selecteren op …
Je kan ook alle apps of websites sorteren …
Apps of websites op onlinehulp-apps.be zijn onlinetools die in een hulp- of zorgtraject kunnen ingezet worden. Vaak staan direct fysieke contacten tussen een cliënt en een professional centraal. Blended hulp betekent de mix of afwisseling van face-to-facecontacten en onlinetools die ingezet worden in hulp en zorg. Ofwel door apps en websites in te zetten tussen twee face-to-facecontacten in ofwel door een app of website te gebruiken tijdens een face-to-facecontact.
Je kan zowel als burger of professional maar ook als app-aanbieder een vraag indienen om een app te screenen en die – indien OK – te plaatsen op onlinehulp-apps.be
Dat kan door op de beginpagina bovenaan op ‘zelf een app indienen’ te klikken.
Op de beginpagina vind je bovenaan de rubriek ‘contact’
Via dat contactformulier kan je een vraag stellen of bedenkingen maken over onlinehulp-apps.be of over een concrete app of website.
Bij elke app-beschrijving vind je in de rechterkolom een link voor 'feedback op de app'.
Professionals kunnen hun ervaring over een concrete app ook kwijt via een link onderaan een app- of websitebeschrijving in de rubriek ‘voor professionals’.
‘Screenen’ betekent dat we voor elke app of website op meer dan 30 vragen rond helderheid, toegankelijkheid en betrouwbaarheid antwoorden zochten.
Het betekent niet dat we scores of punten geven per vraag of per screeningscriterium.
Het betekent ook niet dat we een ‘kwaliteitslabel’ geven aan een app of een website.
Het betekent wel dat de app of website op onlinehulp-apps.be opgenomen wordt als op de meeste vragen voldoende antwoord te vinden is.
Bij elke app of website vind je in de rubriek ‘voor jou gescreend’ een overzicht van opvallende ‘sterktes’ en ‘aandachtspunten’ tijdens onze screening.
Neen, niet alle apps of websites geraken door de screening.
Ze verschijnen niet op onlinehulp-apps.be als ze:
Bij de screening zelf kunnen apps of websites uit de boot vallen omwille van twijfels over de betrouwbaarheid. Concreet:
Bovendien zijn er een aantal ‘exclusiecriteria’. Dat wil zeggen dat een app of website niet verder wordt gescreend als :
‘Helderheid’ betekent dat de app of website expliciet als doel heeft om jouw welzijn of geestelijke gezondheid te behouden of verbeteren. Ook de doelgroep van en de contactmogelijkheden via de app of website zijn duidelijk.
Dit zijn enkele belangrijke vragen rond ‘helderheid’ waarop de apps of websites gescreend zijn:
‘Toegankelijk’ betekent dat de app of website gebruiksvriendelijk is en weinig technische drempels heeft. Het is ook duidelijk wat de kostprijs van de app is.
Dit zijn enkele belangrijke vragen rond ‘toegankelijkheid’ waarop de apps of websites gescreend zijn:
‘Betrouwbaar’ betekent dat achter de app of website een organisatie met relevante ervaring zit. De onlinetool werkt vlot en is gemaakt op basis van wetenschappelijke info en/of praktijkkennis. Deze app of website geeft ook duidelijke info over gebruik met respect voor je privacy. Zo nodig kan je daar iemand over aanspreken.
Dit zijn enkele belangrijke vragen rond ‘betrouwbaarheid’ waarop de apps of websites gescreend zijn:
De screening van een app of website gebeurt in 5 stappen:
Een app kan op meerdere manieren aangeboden worden voor onlinehulp-apps.be:
Wanneer dit nog niet gebeurde vult de aanbieder het aanmeldingsformulier in. Hierdoor krijgt de aanbieder de kans info te bezorgen over alle screeningscriteria.
De screening gebeurt …
Zij evalueren ook de zelfevaluatiegegevens van de aanbieder.
Zij beoordelen de app op uitsluitingscriteria.
Komt de app of website positief door de screening, dan wordt een beschrijving opgemaakt.
Nieuwe app- of websitebeschrijvingen worden online geplaatst.
Komt de app niet door de screening, dan wordt die op het projectteam besproken
Als het haalbaar is, wordt de aanbieder gecontacteerd voor verder overleg.
* In de opstartfase van onlinehulp-apps.be kunnen de screening en de publicatie van een app en het contacteren van de aanbieder door elkaar lopen.
Mis je in deze ‘veelgestelde vragen’ nog een vraag (en het antwoord daarop), stel dan je vraag via het contactformulier