Psychosenet

Informatieplatform over psychosegevoeligheid, stemming en herstel

Over deze app

Psychosenet is een website waarop duidelijke informatie gegeven wordt over psychose. Dit gaat over psychosegevoeligheid, schizofrenie, manie en depressie, behandeling, medicatie, naasten, stigma en hulp en herstel. Het biedt naast het algemene aanbod ook specifiek informatie voor jongeren. Naast het informatieplatform is er een eSpreekuur waarin vragen door 14 experten beantwoord worden en is er een forum beschikbaar.

Voor wie

Voor mensen met psychose(gevoeligheid), hun naasten en hulpverleners.

Wat is het doel?

Psychosenet.be wil als online platform (ervarings)kennis, informatie over psychose, herstel en aanverwante zaken delen en beschikbaar stellen aan geïnteresseerden met als doel hoop en steun te bieden en een betrouwbare en deskundige bron van kennis te zijn.

Wat kan deze app?

  • Informatie bieden over psychosegevoeligheid, schizofrenie, manie en depressie, behandeling, medicatie, naasten, stigma en hulp en herstel gerelateerd aan psychose.
  • Specifieke informatie over psychose(gevoeligheid) voor jongeren met stappenplannen, mobiele teams, en mijn rechten.
  • Agenda met initiatieven voor cliënten, naasten en hulpverleners zoals praatcafés, trainingen, vormingen en veel meer.
  • Praktische informatie om een hulpverlener te vinden, een uitkering krijgen omwille van psychisch ziek zijn en terugbetalingsvoorwaarden en bedragen per ziekenfonds.
  • Verwijzing naar apps die relevant zijn voor psychose(gevoeligheid).
  • Verwijzing naar blogs, boeken, podcasts, video’s en publicaties rond psychose(gevoeligheid).
  • Sociale kaart met overzicht van hulpaanbod voor psychose een aangrenzende problematiek. Ook verwijzing naar herstelgerichte initiatieven zoals zelfregiecentra, praktijkhuizen en herstelwerkplaatsen.
  • Informatie over vormingsaanbod, lezingen, masterclass en congressen.
  • Vragenlijsten en checklists waarmee je zelf kan bekijken hoe het met je gaat. De uitkomst kan je bespreken met mensen die je vertrouwt of zoek hulp als je merkt dat je veel klachten hebt.
  • eSpreekuur waarin je niet-acute vragen kan stellen aan experten. Psychosenet.be streeft ernaar om binnen 5 werkdagen een antwoord te sturen.
  • De website heeft een knop ‘direct hulp nodig’ waar mensen met acute hulpvraag opties krijgen die doorverwijzen naar hulporganisaties.
  • Informatie over lotgenotencontact en ervaringswerkers.
  • Forum
Prijs
gratis
Klik hier voor
Talen
Nederlands
Doelgroep
volwassenen (25-65 jaar), professionals, jongvolwassenen (18 - 25 jaar) en mantelzorgers
Verschenen op
28/11/2017
Laatst gescreend op
27/02/2025
blob blob

Zo ziet de tool eruit

Klik op de afbeeldingen om te vergroten.

Voor jou gescreend

Helder

‘Helder’ heeft drie betekenissen:

  1. het doel van de app of website wil duidelijk jouw welzijn of geestelijke gezondheid behouden of verbeteren. 
  2. de doelgroep van de app of website is duidelijk.
  3. de contactmogelijkheden via de app of website (met professionals, met lotgenoten, met ...) zijn duidelijk.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
De naam van de app maakt al direct duidelijk wat de focus is. De app is gericht op een specifieke doelgroep: mensen met psychose(gevoeligheid), hun omgeving en professionals, maar uiteraard kan iedereen die informatie over psychose wil de website als informatiebron gebruiken.
Er is lotgenotencontact via forum mogelijk.
Vragen kunnen anoniem gesteld worden via het eSpreekuur aan een team van professionals en ervaringsdeskundigen.
meer over het screenen op 'helderheid'

Toegankelijk

‘Toegankelijk’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website is gebruiksvriendelijk
  2. De app of website werkt technisch vlot
  3. Het is ook duidelijk wat de kostprijs van de app is

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
De website bevat veel informatie en linken naar video’s, andere websites, hulporganisaties en nog veel meer. De veelheid aan informatie wordt via een heldere menufunctie duidelijk gestructureerd.
De veelheid aan informatie is tegelijkertijd een sterkte en aandachtspunt. Het informatieplatform is talig opgesteld. Er wordt echter ook ingezet op andere informatiekanalen zoals podcasts, video’s, etc. om zo ook via andere kanalen mensen te informeren.
Sommige linken werken niet meer en dienen nagekeken te worden.
meer over het screenen op 'toegankelijkheid'

Betrouwbaar

‘Betrouwbaar’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website wordt aangeboden door een geloofwaardige(e) organisatie of samenwerkingsverband
  2. Alle belangrijke “knoppen” werken en de app of website is gemaakt op basis van wetenschappelijke info en/of gefundeerde praktijkkennis. 
  3. Deze app of website geeft ook duidelijke info over privacy-veilig gebruik en je kan daarover iemand aanspreken.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
De website is gemaakt door een expertgroep van professionals, betrokkenen en ervaringsdeskundigen.
Er wordt verwezen naar boeken en (wetenschappelijke) publicaties.
De vragen voor het eSpreekuur worden beantwoord door een expertenteam van psychiaters, psychologen, (familie-)ervaringsdeskundigen en een advocate. (Anonieme) Vragen en antwoorden zijn beschikbaar op de website zodat andere mensen hier ook informatie uit kunnen halen.
meer over het screenen op 'betrouwbaarheid'

Gebruik met professional

Het is niet evident om apps of websites in je begeleidingspraktijk te integreren. Inspirerend materiaal hiervoor vind je in de mediatheek van www.onlinehulp-vlaanderen.be.

Zelf ervaring mee als professional? Laat het ons hier weten.