Appwel

Beter in je vel!

Over deze app

Appwel ondersteunt scholen om het schoolwelbevinden van leerlingen systematisch op te volgen. Naast het instrument is er een toolkit voor leerlingenbegeleiders en zorgleerkrachten beschikbaar. Dit geeft professionals inspiratie voor gepaste interventies die aansluiten bij de analyse van de metingen.

Voor wie

Leerlingen en leerlingbegeleiders/zorgleerkrachten van Vlaamse lagere en secundaire scholen.  

Wat is het doel?

Het individueel schoolwelbevinden van de leerlingen meten en opvolgen.

Via de toolkit kunnen professionals gepaste interventies vinden die aansluiten bij de analyse van de metingen (bv. interventies gericht op verhogen tevredenheid, verbeteren klasklimaat en betrokkenheid, ….)  

Wat kan deze app?

Via een online vragenlijst in de app wordt het individueel schoolwelbevinden van de leerlingen twee tot vijf keer per schooljaar gemeten worden. 

De vragenlijst bevat vier deelconstructen van schoolbevinden (tevredenheid, klasklimaat en betrokkenheid, sociale relaties leerlingen en academisch zelfconcept).  

Voor leerlingen:

  • Invullen van vragenlijsten over eigen schoolwelbevinden(2/5x per jaar)
  • Informatie over resultaten
  • Informatie over een aantal belangrijke (zelf)hulplijnen  

Voor leerlingenbegeleiders en/of zorgleerkrachten:

  • Toegang tot geanalyseerde data via dashboerd
  • Toegang tot handleiding en ondersteunende documenten voor leerlingen en ouders (bv. toestemmingsformulieren, etc.)
  • Toegang tot toolkit met gepaste interventies op dimensies van schoolbevinden 
Prijs
gratis
Klik hier voor
Aanbieder
Talen
Nederlands, Engels, Andere taal / meertalig en Frans
Doelgroep
professionals, kinderen (-12 jaar) en jongeren (12-18 jaar)
Verschenen op
1/05/2018
Laatst gescreend op
6/12/2024
blob blob

Zo ziet de tool eruit

Klik op de afbeeldingen om te vergroten.

Voor jou gescreend

Helder

‘Helder’ heeft drie betekenissen:

  1. het doel van de app of website wil duidelijk jouw welzijn of geestelijke gezondheid behouden of verbeteren. 
  2. de doelgroep van de app of website is duidelijk.
  3. de contactmogelijkheden via de app of website (met professionals, met lotgenoten, met ...) zijn duidelijk.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Getuigenissen vanuit leerlingen en leerlingenbegeleiding geeft ervaringen doelgroep duidelijk weer
Toolkit geeft inspiratie voor gepaste interventies die passen bij de analyse van de metingen. De interventies zijn ingedeeld op basis van de vier dimensies van schoolwelbevinden gemeten worden met de app. Op die manier kan je gericht zoeken naar interventies die passen bij de analyse van jouw leerlingen.
meer over het screenen op 'helderheid'

Toegankelijk

‘Toegankelijk’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website is gebruiksvriendelijk
  2. De app of website werkt technisch vlot
  3. Het is ook duidelijk wat de kostprijs van de app is

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Vertaal- en voorleessoftware beschikbaar. Vragen kunnen vertaald worden in het Arabisch, Bulgaars, Deens, Duits, Engels, Ests, Fins, Frans Grieks, Hongaars, Italiaans, Litouws, Nederlands, Noors, Oekraïens, Pools, Portugees, Roemeens, Russisch, Slovaaks, Sloveens, Spaans, Tsjechisch, Turks, Zweeds.  De vragen kunnen ook voorgelezen worden, maar enkel in het Nederlands.
Voor leerlingenbegeleiders is de tool best complex. De ondersteunende handleiding en vormginsmomenten zijn hier zeker aan te raden.
meer over het screenen op 'toegankelijkheid'

Betrouwbaar

‘Betrouwbaar’ heeft drie betekenissen:

  1. De app of website wordt aangeboden wordt door een geloofwaardige(e) organisatie of samenwerkingsverband
  2. Alle belangrijke “knoppen” werken en de app of website is gemaakt op basis van wetenschappelijke info en/of gefundeerde praktijkkennis. 
  3. Deze app of website geeft ook duidelijke info over privacyveilig gebruik en je kan daarover iemand aanspreken.

Deze app of website is hierop gescreend en is OK.

Opvallende sterktes en aandachtspunten zijn:
Bij de categorie veelgestelde vragen worden ook vragen beantwoord naar databeheer (bv. Wat gebeurt er met mijn antwoorden? Wie kan mijn antwoorden zien). Op die manier wordt de informatie uit de privacyverklaring op een toegankelijke manier aangebracht bij leerlingen.
meer over het screenen op 'betrouwbaarheid'

Gebruik met professional

Het is niet evident om apps of websites in je begeleidingspraktijk te integreren. Inspirerend materiaal hiervoor vind je in de mediatheek van www.onlinehulp-vlaanderen.be.

Toolkit voor professionals beschikbaar

Zelf ervaring mee als professional? Laat het ons hier weten.